PDC 2008, Microsoft Research, dzień 3

Microsoft Research to dział Microsoft zajmujący się badaniami podstawowymi (głównie związanymi z Computer Science, jednak też we współpracy z uniwersytetami prowadzone są badania kliniczne (np. nad Aids) czy też inne, gdzie używane są obliczenia i komputery). Obecnie dział liczy ponad 850 pracowników z tytułem doktora, ma ponad 4000 publikacji naukowych (od 1991 roku, gdy MSR został założony). Co ciekawsze - zbiera więcej nagród naukowych niż ośrodki badawcze Bell-a czy IBM-a.

Wśród nowych (lub mniej znanych) projektów MSR warto wymienić :

SLAM - narzędzie, które generuje 100% pokrycie testami aplikacji (w tym sensie - że przetestowane będą wszystkie "ścieżki" przejścia w kodzie. Mechanizm jest wykorzystywany przy weryfikacji sterowników do Vista. Podczas działania narzędzia generowany jest model abstrakcyjny (w języku SLIC) który w sposób zero-jedynkowy opisuje przepływy w programie.

Chaos - to narzędzie do analizy kodu równoległego. Wykrywa takie konfiguracje wątków czy procesów gdzie pojawiają się deadlocki czy inne błędy wynikające z natury programowania równoległego i rozproszonego.

CCR / DSS Toolkit - Była to część Robotics Studio, obecnie jest to "samodzielny" produkt do programowania równoległego i rozproszonego. Jednym z klientów, który go używa jest Siemens.

DryadLINQ - to mechanizm rozproszonego zadawania zapytań. Ale nie jest to PLinq, gdzie po prostu wykorzystywane są wszystkie lokalne rdzenie/procesory, ale zapytanie, które wykonywane jest na 1000 czy więcej węzłach.

Pex - narzędzie analizujące kod i wskazujące, które obszary należy bardzo dokładnie testować. Można je znaleźć tutaj:http://research.microsoft.com/research/downloads/rss_redirect.aspx?0rc=d&id=1355

SensorMap to specjalna rozproszona. Co ciekawsze SensorMap wykorzystywany jest tez do analiz data center. Dzięki temu że wiemy gdzie jest najbardziej efektywne chłodzenie, wiemy na którym serwerze można uruchomić intensywne obliczenia (będzie to prawdopodobnie rozszerzenie schedulera HPC). MSR zainicjował także inicjatywę SensorWeb, gdzie dzięki data center Microsoft są gromadzone dane z różnych pomiarów -tak by były dostępne dla innych jednostek badawczych. Obecnie w projekcie jest zaangażowane 11 uniwersytetów.

WorldWideTelescope to projekt agregujący ogromną ilość informacji astronomicznych, zawierający także materiał edukacyjny (np. rozmaite "virtual tour" po różnych zakątkach nieba. Obecnie ilość danych zwiększona została ponad 2 razy (w ramach projektu Equinox); pojawiły się także zdjęcia z wypraw na Księżyć czy te dostępne zdjęcia Marsa z powierzchni. Z projektem można zapoznać się tutaj:http://www.worldwidetelescope.org/Home.aspx .

Opracowany został (to jest już w zasadzie projekt) Boku - język (czy raczej środowisko) do pisania "aplikacji" dla dzieci. "UI" programisty to po prostu wirtualny świat gry. Programowanie to wybieranie piktogramów przy użyciu kontrolera Xbox (bez konieczności użycia klawatury. Polecenie ma postać "jeżeli widzisz czerwone jabłko, to jedź w jego kierunku".

Co ciekawsze, instrukcje są wykonywane równolegle, w sposób naturalny dla dziecka (nie musi "przekładać" algorytmu w sekwencje). Czyli robot równocześnie szuka obiektu, a jak natknie się na wroga to strzela itp. Można także programować (wykorzystywać) pewne elementy AI, czy pozwalać użytkownikowi samodzielnie kierować elementem świata wirtualnego.

Do czasu opublikowania webcastu na stronach PDC, Boku można obejrzeć tutaj:http://on10.net/Blogs/laura/techfest-07-boku/. Produkt powinien on być dostępny w przyszłym roku.

Pokazany został także nowy Surface - gdzie obraz może być rzucany na 2 niezależne powierzchnie. Czyli np. na kartkę znajdującą się "nad" stołem surface. Na tej drugiej powierzchni także działa technologia Multi-touch. O nowej wersji urządzenia można przeczytać tutaj:http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2332945,00.asp .Proszę sobie wyobrazić kartkę z RFID z zamówieniem, na której po prostu zaznaczamy palcem co chcemy zamówić. Tylko kartkę musimy trzymać nad powierzchnią Surface (gdzie widzimy np. szczegóły produktu)

Pokazany był także prototyp, gdzie działanie surface można było uzyskać na dowolnej powierzchni - ni e na specjalnym stole (wykorzystywany jest m. innymi rzutnik i kilka kamer).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200